Observera!
Grundinställningarna för ordermatchning i MediusGo görs vid uppsättning av systemet och bör inte ändras utan att först kontakta oss genom att registrera ett supportärende i kundportalen.
Inställningar för ordermatchning finns på flera ställen i administrationsverktyget:
- Aktivering av ordermatchning, hur matchningen ska gå till, regler för kontering mm finns under Systemkonfiguration-Systeminställningar-Inköpsintegration
- Vilka kolumner som ska vara synliga på artikelradsfliken i fakturafönstret och på formuläret Sök order finns under Systemkonfiguration-Import-Inköpsintegration
- Regelverk kopplat till integrationen, tex kontroll av ordernr, visas under Systemkonfiguration-Integrationskonfiguration
Övriga inställningar som kan göras efter installationen:
Öresavrundning
Om en differens uppstår vid matchningen som är mindre än en enhet i aktuell valuta (tex mindre än 1 kr) så kan denna automatkonteras av systemet. För att detta ska fungera ska ett konteringsförslag finnas uppsatt på bolagsnivå som är av radtypen Öresavrundning.
Läs mer om hur man sätter upp konteringsförslag i kapitlet Konteringsförslag.
Påslag
Avvikelser inom vissa gränser kan automatkonteras genom inställningar på följande sätt:
Aktivera systemparametrarna MatchOrderInvoiceAmount och ange där maximalt tillåtna avvikelse i valutaenheter och procent, tex 5% av fakturabeloppet dock max 50 valutaenheter samt UseMarkupAllocation för att bestämma att avvikelser ska konteras som påslag.
Vissa ekonomisystem kräver också att UseOrderAllocation är aktiverad.
Till detta skapas också ett konteringsförslag på bolag med radtypen Påslag på samma sätt som under rubriken Öresavrundning ovan.
Inköpare
Det är möjligt att lägga upp användare som inköpare och fakturor kan då skickas till dennes personliga kö med statusen Inköpare.
Gå till Organisation – Köer – Köer.
Markera Visa personliga köer och klicka på Visa
Klicka på den kö vars användare ska vara inköpare
Markera steget Inköpare (CheckArticle) och klicka på högerpilen
Klicka på Spara.
I MediusGo kommer nu alternativet Inköpare att finnas på Skicka-formuläret
Den person som står som inköpare på en order blir då automatiskt föreslagen som mottagare.
Leverantörer
Det är möjligt att märka upp leverantörer som inköpsleverantörer och fakturor från dessa går då in i orderflödet även om det inte står ett ordernr på fakturan. Gör så här för att sätta upp detta:
Gå till Basregister - Leverantörer - Leverantörer och öppna formuläret för aktuell leverantör. Markera därefter kryssrutan Inköp och klicka på Spara.
Köer
Köerna Kontrollera order (CheckOrder) och Invänta inleverans (DeliveryWait) används vid ordermatchning och dessa sätts normalt upp vid installation av systemet.
De sätts upp som vanliga köer med den skillnaden att de ska ha två valda steg som heter lika men steget med liten begynnelsebokstav gäller för den automatik systemet använder och det med stor bokstav är det manuella steget dit fakturorna skickas via skickaformuläret.
Läs mer om hur du sätter upp köer i kapitlet Köer.